Blogger Jateng

SAYUR KACANG BENDI

 
Masih ada baki kacang bendi dalam peti ais. Kebetulan hari tu, masa saya membuat kacang botol goreng, Juita bertanya kenapa saya tak membuat kacang bendi goreng. Hmmm saya tak ada jawapan yang spesifik kerana apa apa pun, matlamat untuk mengelakkan pembaziran stok. Jadi hari ini, giliran saya memasak Kacang Bendi Dengan Telur. Walaupun sebelum ini, saya telahpun membuatnya tapi resepi kali ini lebih santai dan sempoi. Sebelum ini resepi menggunakan belacan dan udang kering. Klik di SINI untuk melihat resepi sebelum ini.

Bahan bahan:
Kacang bendi - potong nipis menyerong
2 telur - dipukul
Sedikit garam

Bahan tumbuk:
2 cili merah
2 bawang merah
1 bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk kasar sehingga naik bau.
Masukkan bendi dan dikacau. Masukkan garam dan serbuk perasa.

Bila bendi sudah separuh masak, curahkan telur ke atasnya. Biarkan telur setengah masak, baru di kacau. 

Kacau rata dan tutup api supaya bendi kekal rangup.

Siap untuk dihidangkan.

Posting Komentar untuk "SAYUR KACANG BENDI"